Як побудова Data WareHouse на 25% збільшила окупність маркетингових вкладень омніканального рітейлера

 

Автор кейсу: Олена Березовська, керівник відділу веб-аналітики в агентстві.

Клієнт. Омніканальний рітейл. Мережа HOLZ – інноваційний формат магазинів підлогового покриття, дверей та клієнтського сервісу.

Завдання. Отримати відповідь на питання: ЯК інтернет-маркетинг впливає на продаж на рівні всього бізнесу. У результаті – використовувати отримані дані, наприклад, для оптимізації рекламних кампаній за фактичним продажем.

Що було зроблено. Було вирішено побудувати Data WareHouse (база даних, яка зберігає в собі інформацію з різних сервісів і має зв’язки між цими даними).

Результат:

Використання інформації щодо фактичного продажу дозволило бізнесу:

  • На 10% збільшити конвертацію із заявок в продаж.
  • На 25% збільшити окупність маркетингових вкладень.
  • На 50% збільшити точність інформації, якою володіють фахівці для оптимізації рекламних кампаній.

Підключити послугу «НАСКРІЗНА АНАЛІТИКА» від ADINDEX

Повний текст кейсу

Коли ви починаєте будувати систему зберігання даних, важливо відповісти на головне питання «Яка окупність створення БЗ і за рахунок чого вона відбувається?». Для бізнесу важливим є зростання прибутку, тому будь-які дії під час роботи з даними повинні призвести до того, що це дозволить в певних місцях економити бюджет, а в інших – рости за рахунок використання додаткових даних.

Проблема

Бізнес має ряд особливостей, які суттєво впливають на відстеження ефективності різних маркетингових комунікацій. А саме:

  • Період прийняття рішення щодо покупки – до 6-ти місяців.
  • Період виконання замовлення – до 3-х місяців.
  • Користувачі вибирають товар на сайті, але в 90% випадків для здійснення покупки дзвонять або приходять в магазин.
  • Різні системи зберігання даних, які використовує бізнес.

 

З огляду на ці особливості бізнесу, недостатньо використовувати тільки Google Analytics для аналізу ефективності маркетингу. Тут необхідний комплексний підхід.

Завдання

Бізнес використовує омніканальну стратегію розвитку (стратегія, у якій маркетингові комунікації мережі салонів та інтернет-магазину працюють в комплексі для збільшення прибутку і зростання бізнесу в цілому, а не в конкретному напрямку).

В інтернет-маркетинг вкладено багато ресурсів. Внаслідок цього виникає одне велике питання, на яке бізнес хоче знати відповідь: ЯК інтернет-маркетинг впливає на продаж на рівні всього бізнесу?

Для того, щоб отримати відповідь на це питання, необхідно:

  • Мати доступ до всієї наявної інформації про взаємодії компанії з клієнтами і продажем в одному місці.
  • Оцінити вплив інтернет-маркетингу на продаж в цілому.

 

У результаті – використовувати отримані дані, наприклад, для оптимізації рекламних кампаній за фактичним продажем.

Рішення

Було вирішено побудувати Data WareHouse (база даних, яка зберігає в собі інформацію з різних сервісів і має зв’язки між цими даними).

Рішення прийнято на підставі трьох головних чинників:

  • Омніканальность бізнесу.
  • Великий період прийняття рішення щодо покупки.
  • Використання різних систем збору і зберігання даних.

 

Інструменти і сервіси, які використовуються під час створення: Google BigQuery, Google App Script, Google Sheets, Google Analytics, Bitrix API, Binotel.

Створення Data WareHouse складається з наступних етапів:

pic_1.png

Discovery (дослідження)

Вивчення бізнес-процесів клієнта.

Дозволяє побудувати сховище даних і інфраструктуру, яка буде корисна бізнесу на різних етапах.

Цей етап передбачає такі види робіт:

  • Виявлення потреб бізнесу – визначаємо, його цілі і потреби.
  • Вивчення бізнес-процесів.
  • Вивчення звітності, яку використовує бізнес.
  • Бізнес-сценарій використання майбутнього Data WareHouse (use cases).
  • Моделювання бізнес-процесів.
  • Бізнес-опис системи зберігання даних.

 

Нижче наведено фрагмент підсхеми процесу роботи з клієнтом і продажем через інтернет:

 

Результат. Розуміння концепції сховища даних на високому рівні (без технічних подробиць):

  • Що повинно зберігатися в базі.
  • Хто, як і на якому етапі отримує доступ до даних.
  • Рекомендації з доопрацювання бізнес-процесів.

 

Аналіз

Глибоке опрацювання даних, отриманих на попередньому етапі.

На цьому етапі створюється модель даних і узгоджується функціонал з клієнтом:

  • Підбір метрик, параметрів, ключів для зв’язування даних з різних систем. Наприклад, CallTracker і СRM можна зв’язати за номером телефону. А Google Analytics і СallTracker можна зв’язати за допомогою clientID.
  • Створення концептуальної моделі даних – зрозуміла для нетехнічних фахівців схема даних і їх взаємозв’язків.

 

Нижче наведено підсхему зв’язків різних суттєвостей в базі даних:

  • Підбір інструментів для реалізації.
  • Створення технічного завдання.
  • Узгодження проекту.

 

На цьому етапі важливо оцінювати економічну складову, адже можна побудувати базу даних, яка буде зберігати в собі всі дані (навіть ті, що не використовує бізнес), бути ідеальною з погляду теорії, але якщо ціна її обслуговування більша, ніж внесок для бізнесу, це неефективно.

Результат. Узгодження проекту.

Проектування

Етап глибокого технічного опрацювання та створення архітектури сховища даних:

 

  • Створення трирівневої архітектури бази даних:
    • концептуальна схема даних – серце Data WareHouse, є сполучною ланкою між зовнішньою і внутрішньою схемою БД.
    • зовнішні схеми даних – створюються під кожну групу користувачів для обмеження і перетворення даних в необхідний вид. Наприклад:
      • Відділ продажу – отримує доступ до даних про клієнта і звідки він прийшов, але не бачить маркетингові бюджети.
      • Відділ маркетингу – бачить число продажу, дохід від нього в межах джерел трафіку. Має доступ до LTV користувачів, але не бачить їхні контактні і персональні дані.
    • Внутрішня схема даних – містить важливі для реалізації технічні аспекти, які не важливі кінцевим користувачам.
  • Підбір алгоритмів для реалізації.
  • Реєстрація та налаштування проекту BigQuery.

 

Результат. Готова інформаційна база та опис робіт і процесів для наступного етапу – реалізації.

Реалізація

На цьому етапі створюється Data WareHouse:

  • Інтеграція з різними сервісами (Google analytics, Binotel, Bitrix тощо):
    • Перетворення даних – в різних системах дані можуть бути в різному форматі, простий приклад – дата, десь буде у форматі «рік-місяць-день», десь «день-місяць-рік». В одних системах дробові числа вживають через крапку, а в інших через кому (наприклад, 1.01 або 1,01). Все це може зарахувати до помилок підрахунку.
    • Створення скриптів і механізму надсилання даних до BigQuery – багато сервісів можуть брати програмно дані з них, але спосіб цей у кожного відрізняється один від одного, тому під кожен сервіс створюється окремий скрипт.
  • Автоматизація процесу.
  • Створення скриптів і механізму відправки даних про фактичний продаж в Google Analytics.

  • Створення запитів для отримання відповідей на питання бізнесу.
  • Візуалізація даних.
  • Тестування коректності роботи налаштованих процесів.

 

Результат. Бета-версія Data WareHouse, оскільки до моменту початку впровадження складно оцінити всі підводні камені, які можуть виникнути в процесі експлуатації.

Впровадження

На цьому етапі створена база даних починає інтегруватися в бізнес-процеси компанії. Проводяться наступні роботи:

  • Інструкція з використання.
  • Коригування бізнес-процесів на підставі більш оптимального та ефективного використання ресурсів.
  • Супровід під час освоєння роботи з побудованою системою.
  • Виявлення і виправлення дефектів.
  • Виявлення додаткових потреб.
  • Доопрацювання, оновлення і створення додаткового функціоналу.

 

Результат. Стабільна система зберігання даних, впровадження системи в бізнес.

Експлуатація

На цьому етапі, за необхідності, ведеться підтримка налагоджених процесів роботи сховища даних і прикладних програм.

Тут в основному впроваджуються додаткові функції.

Результат:

  • База даних в BigQuery з інтегрованими і пов’язаними даними.
  • Можливість робити SQL з пов’язаним даними з різних систем одночасно.
  • Автоматичне оновлення бази даних. Мінімізація задіяння людей у ​​створенні звітності.
  • Технічна документація. Опис архітектури та процесів.
  • Google Analytics з новими цілями в прив’язці до реального продажу.
  • Візуалізація даних за допомогою дашборду, таблиць.
  • Створення цілей в Google Analytics, що зображують фактичний продаж.
  • Рекламні кампанії Google Ads, які оптимізуються за фактичним продажем.

Приклад візуалізації даних:

Питання, на які відповідає дашборд:

  • Як відрізняється для інтернету, залежно від типу відстеження?
  • Які канали сприяють лідогенераціі?
  • Розподіл лідів за регіонами?
  • Воронка продажу

 

Загальні результати проекту

Використання інформації про фактичний продаж дозволило бізнесу:

  • На 10% збільшити конвертацію із заявок в продаж.
  • На 25% збільшити окупність маркетингових вкладень.
  • На 50% збільшити точність інформації, якою володіють фахівці для оптимізації рекламних кампаній.

 

Для цього було зроблено наступне:

  • Відстеження всіх етапів воронки продажу.
  • Відстеження ROPO-ефекту.
  • Можливість створювати рекламні кампанії, які оптимізуються за даними про фактичний продаж.
  • Глибокий аналіз поведінки користувачів.
  • Аналіз ефективності роботи менеджерів.
  • Впровадження процесу наскрізної аналітики.

Висновок

Ознаки того, що бізнесу необхідний Data WareHouse:

  • Купівля відбувається не на сайті.
  • Період прийняття рішення щодо покупки – більше 90 днів.
  • Великий обсяг даних.
  • Велика кількість систем обліку і комунікації, які використовує бізнес.
  • Велика кількість типів маркетингової комунікації.

Підключити послугу «НАСКРІЗНА АНАЛІТИКА» від ADINDEX

Коли ви починаєте будувати систему зберігання даних важливо відповісти на головне питання «Яка окупність створення БЗ і за рахунок чого вона відбувається?». Для бізнесу важливим є зростання прибутку, тому будь-які дії під час роботи з даними повинні привести до того, що це дозволить в якихось місцях економити бюджет, а в якихось – рости за рахунок використання додаткових даних.

Створення сховища даних вимагає зміни і доопрацювання бізнес-процесів. Також необхідно залучати власників бізнесу або їх довірених осіб. В іншому випадку, побудований інструмент буде припадати пилом на просторах хмарних сервісів.

Під час створення сховища даних важливо знайти баланс між повнотою вживаних даних, вартістю створення / обслуговування системи та її користю для бізнесу.