Як оновити сайт і не втратити водночас позицій

Автор кейсу: Євген Гнєдаш, SEO-спеціаліст в агентстві.

Клієнт. Karandash, агентство, яке надає послуги в сфері освіти за кордоном. 

Проблема. Морально застарілий сайт, який відповідає сучасним тенденціям юзабіліті і вимогам пошукових систем. 

Завдання. Забезпечити успішний процес оновлення сайту, мінімізувавши можливі ризики. 

Рішення. Виробити правильний підхід, який дозволить:

  • налагодити робочий процес;
  • не допустити помилок;
  • досягти поставлених цілей.

 

Результат. Оновили сайт без втрат для бізнесу та падіння «в очах» пошукових систем.

У кейсі ми поділимося практичним досвідом оновлення сайтів. Ви дізнаєтеся про те, як вибудувати процес оновлення інтернет-ресурсу, нічого не впустити і досягти бажаного результату.

***

На момент старту робіт щодо оновлення сайту клієнт співпрацював з агентством ADINDEX чотири роки. На етапі переїзду проект клієнта вже був лідером ніші і впевнено займав ТОП пошукової видачі за пріоритетними напрямами. На ADINDEX була велика відповідальність за отримання результату, адже нам не хотілося втратити отримані позиції.

 

Мал 1. Динаміка позицій сайту за пріоритетними напрямами

Перед нами поставлено завдання – забезпечити коректне оновлення сайту з мінімальними втратами для бізнесу.

Старт робіт був запланований на квітень 2019 року.

Проблема

Причини, за якими ми вирішили розпочати оновлення сайту:

  • Поточна версія CMS застаріла і не дозволяла вирішувати ряд бізнес- і SEO завдань:
    • Відсутність особистого кабінету.
    • Обмежений інтерактивний функціонал сайту.
    • Відсутність можливості залишати відгуки в межах товарних сторінок.
    • Відсутність коректного внутрішнього перелінкування на сайті.
    • Технічно не оптимізований блог.
    • Обмежена структура сайту, відсутність функціоналу фільтрів.
    • Відсутність альтернативної мовної версії сайту.
    • Дизайн поточного сайту морально застарів.

Мал 2. Головна сторінка сайту Karandash.ua до оновлення

Підключити послугу «SEO просування» від ADINDEX →

Рішення

Будь-яке складне завдання вимагає чіткого плану дій, в якому буде розписаний кожен етап робіт. Процес оновлення сайту формально можна розбити на наступні етапи:

    • Підготовка до старту робіт.
    • Реалізація технічних завдань.
    • Аналіз виконаних робіт.
    • Реліз сайту.

На перший погляд може здатися, що план занадто простий, але це не так.

Розберемося.

Етап 1. Підготовка до старту робіт

З присутністю опору на минулий досвід реалізації подібних завдань, можемо сказати, що етап підготовки – найважливіший у всьому процесі. На початку шляху ми маємо можливість розробити регламент проведення робіт, розподілити зони відповідальності і створити фундамент сайту, який відповідатиме вимогам пошукових систем.

Організаційні питання

Оскільки в процесі робіт з оновлення сайту номінально було задіяно три боки: клієнт, програмісти і наше агентство, насамперед ми вирішили зробити єдиний підхід і впровадити його на рівні всіх учасників.

Найчастіше, великою проблемою стає організація комунікації між усіма сторонами. Переписка в різних чатах, спілкування поштою, коментарі в файлах – весь цей потік інформації переплітається і утворює клубок, який насилу вдасться розплутати навіть найдосвідченішому project менеджеру (менеджеру проекту). На поміч в такій ситуації приходять task-менеджери, в нашому випадку ми використовували Asana.

З плюсів цієї програми відзначимо:

  • Простий та інтуїтивно зрозумілий інтерфейс.
  • Дозволяє додавати до 15 учасників в безкоштовній версії.
  • Систематизація процесів. Дозволяє створити необхідну кількість дощок для будь-якого виду / етапу робіт.
  • Дає змогу впорядкувати комунікації.
  • Дозволяє управляти великими процесами, розбиває складні і багаторівневі завдання на простіші.
  • Контроль дедлайнів. Дозволяє задавати терміни виконання завдань, а зручна система сповіщень – не пропустити нічого важливого.
  • Наявність мобільного додатка. Дає можливість контролювати процеси і бути в курсі всіх подій без прив’язки до робочого місця.

Мал 3. Робочий простір task-менеджера Asana

Вибрати ви можете будь-який зручний для вас task-менеджер, оскільки більшість з них схожі за функціональністю.

Розподіл зон відповідальності

Оскільки відповідальність за результат проекту бере на себе наше агентство, ми створюємо певні вимоги до регламенту проведення робіт.

Такий підхід дозволяє нам виробити єдину стратегію під час роботи над переїздом сайту.

1.Всі дії щодо сайту узгоджуються з агентством

Якщо відповідальність на нас, то нам важливо знати про будь-які зміни на сайті. Це дозволяє уникнути випадків, коли клієнт або програмісти вносять правки на свій розсуд, без уваги на можливі наслідки.

Як приклад, можна розповісти таку ситуацію: клієнт хотів змінити структуру сайту, змінивши існуючі категорії і підкатегорії і не попередивши при цьому нас. В результаті чого руйнується логіка передачі покликальної маси, і, як наслідок, сайт після релізу втрачає позиції і трафік.

Будь-які дії можуть вплинути на результат. Тому для нас дуже важливо, щоб клієнт, який довіряєдовірив нам завдання щодо забезпечення коректного оновлення сайту, обговорював з нами всі зміни, які він планує внести, і не робив нічого без нашого відома. Тільки так вийде мінімізувати втрати для бізнесу.

2. Дедлайни, вартість і перелік робіт

Перелік робіт і всі дедлайни оцінюються одразу в повному обсязі. Це дає клієнтові чітке розуміння того, коли він отримає сайт і яка буде його фінальна вартість. Всі завдання, які надходять вже після узгодження переліку робіт, прораховуються окремо і реалізуютьсяреалізовуються за додатковий бюджет.

Це дозволяє уникнути конфліктних ситуацій і непорозумінь з обох сторін, і допомагає визначити, хто повинен брати на себе зобов’язання щодо додаткових витрат, у тому випадку, якщо під час робіт у клієнта з’являються додаткові вимоги, або програміст не врахував складність завдання під час оцінювання робіт і потрібно більше годин, ніж спочатку було закладено.

Також на даному етапі обговорюється, на чиєму боці витрати у випадку недотримання дедлайнів або неякісно виконаних робіт.

Найпоширеніший випадок, з яким нам доводилося зустрічатись – клієнт заплатив за певну кількість робочих годин, програмісти здали проект, але під час перевірки сайту стало відомо, що більша частина вимог не виконана. Природно, виникає питання, хто повинен витрачати свої ресурси на внесення правок і аналіз отриманого результату. Щоб уникнути подібних ситуацій ми і прописуємо всі вимоги до старту робіт.

3. Непередбачені витрати

Під час планування таких тривалих робіт, як оновлення сайту, завжди варто враховувати мінливі фактори. Пошукові системи регулярно оновлюють свої алгоритми, у зв’язку з чим можуть з’являтися додаткові або змінюватися поточні вимоги щодо оптимізації. Найчастіше, клієнт не володіє такими знаннями, тому наше завдання – донести до нього інформацію про ризики, які залежать від нас.

Опрацювання технічних завдань

Перед тим як перейти до створення технічних завдань (далі ТЗ), нам було важливо розуміти, чого від сайту хоче клієнт. Тому перш за все ми з’ясували, які побажання є у нього і обговорили можливість реалізації запитаного функціоналу. Отримана інформація допомогла нам в подальшому опрацювати всі деталі і нічого не упустити як з боку SEO, так і бізнесу.

Як приклад наведемо дизайн сайту. Ми часто зустрічались з проблемою, коли під час складання ТЗ у клієнта вже були готові макети основних сторінок. Надалі це призводило до того, що частину SEO вимог було неможливо або дуже важко реалізувати, тому що банально під час розробки дизайну даний функціонал не був врахований.

В цьому кейсі ми не ставимо перед собою завдання покроково пояснити детальний перелік технічних рішень, які ми реалізували. Однак не сказати про важливі вимоги, яких ми дотримувалися, буде неправильно.

В ідеалі, щоб переїзд був максимально безболісним, новий сайт повинен бути максимально ідентичний старому. 

З технічного боку ми дотримувалися наступних моментів:

  1. Новий сайт обов’язково розробляється на тестовому домені, який закритий від індексації шляхом обмеження до нього доступу по IP.
  2. Зберегти поточну структуру сайту, врахувати ієрархію: розділи, категорії, підкатегорії, товарні сторінки, інформаційні сторінки, статейний розділ тощо.
  3. Перенести поточні настройки сайту по 301 редирект, щоб не втратити наявний обсяг покликальної маси.
  4. Перенести всі поточні теги meta robots і атрибути canonical.
  5. Перенести всі поточні метадані title і description.
  6. Перенести весь текстовий контент в незмінному вигляді, водночас зберегти структуру тегів H1-H6.
  7. Перенести всі встановлені лічильники та системи аналітики.
  8. Оновити файли sitemap і robots.txt.
  9. Налаштувати посторінковий 301 редирект.

Окремо варто сказати про дизайн сайту. Саме його змінюють найчастіше. У нашому випадку якраз застарілий дизайн став причиною для переїзду сайту.

Щоб редизайн сайту був успішним, ми сфокусували увагу на наступному:

  1. Максимально простий та інтуїтивно зрозумілий дизайн. У нових користувачів не повинно виникати труднощів під час використання сайту, а старі користувачі повинні максимально швидко адаптуватися під новий дизайн.
  2. Оскільки старий веб-сайт не був оптимізований під мобільні пристрої, ми орієнтувалися на Mobile First індексацію і насамперед відштовхувалися від дизайну на мобільних пристроях.
  3. Оскільки поняття «хорошого» сайту у кожного дизайнера свій, ми сформулювали вимоги до всіх елементів, необхідних для SEO просування.

Етап 2. Реалізація та перевірка технічних завдань

На цьому етапі було найбільше комунікацій. В процесі роботи постійно виникають різного роду труднощі. Ми як агентство є сполучною ланкою між розробниками і клієнтом. Відповідаємо за саппорт реалізації завдань, аналіз отриманих результатів і контроль за дотриманням дедлайнів.

Ось тут, в повну міру розкривається користь task менеджерів. Як говорили раніше, під час роботи над великими завданнями, вести комунікації в чатах або коментарях в документах – свідомо програшний варіант. Рано чи пізно ви заплутаєтеся у великій кількості повідомлень з різних месенджерів і додатків.

Етап 3. Фінальний аудит сайту перед релізом

Після того, як всі роботи були закінчені, переходимо до комплексного аналізу сайту. Це дуже напружений і відповідальний етап. Важливо подивитися на сайт цілком, а не в розрізі окремих завдань, виділити увагу кожній деталі. Сайт – це складний механізм, де все пов’язано між собою. Внесення правок в одній частині сайту може вплинути на нього в цілому. Іншими словами, на даному етапі ми проходимо точку «неповернення», тому даний етап – це час фінальної перевірки і роботи над помилками.

З урахуванням різних обставин під час аудиту можуть бути виявлені помилки, що не дозволяють вилити сайт, через що дедлайн може бути перенесеним. В такому випадку, наше завдання – донести до клієнта ступінь критичності невиконаних завдань і можливих наслідків у разі передчасного релізу сайту.

Етап 4. Реліз сайту

Зі зрозумілих причин, ми вирішили оновити сайт в період найменшої активності користувачів – вночі.

Після релізу сайту пошуковій системі потрібен якийсь час, щоб переіндексувати сайт. У нашому випадку знадобилося близько 30 годин.

Часто після оновлення сайту відбуваються технічні неполадки, збої, неточності. Тому наше завдання – оперативно виявити несправності і максимально швидко усунути їх, поки пошукова система переоцінює сайт. Загалом ми знову починаємо аналітику сайту. Тому що зафіксований результат на тестовому сайті не є 100% гарантією коректної роботи функціоналу на «живому».

Після релізу сайту 26 лютого середня позиція сайту незначно знизилася (очікувано). Однак через місяць (на початку квітня) показники почали відновлюватися й рости.

Мал 4. Динаміка середньої позиції сайту до і після оновлення сайту за даними Google Search Console

Вища освіта в Англії

Мал 5. Динаміка середньої позиції сайту до і після поновлення в межах відслідковування напрямків

Середня освіта в Англії

Мал 6. Динаміка середньої позиції сайту до і після поновлення в межах відслідковування напрямків

Вища освіта в Австралії

Мал 7. Динаміка середньої позиції сайту до і після поновлення в межах відслідковування напрямків

Результат

Після закінчення робіт ми отримали:

  • Оновлений дизайн сайту.

Мал 8. Головна сторінка сайту Karandash.ua після поновлення

  • Позиції сайту залишилися колишніми – НЕ впали і не виросли.
  • Сайт адаптований під мобільні пристрої.

Мал 9. Зображення сайту на мобільних пристроях

  • Впроваджені сторінки фільтрів, за рахунок чого значно розширили структуру сайту.

Мал 10. Функціонал фільтрів

  • Додана альтернативна мовна версія сайту.
  • Додані логічні блоки перелінкування для коректного розподілу ваги на сайті і більшого залучення користувачів.
  • Оптимізований розділ «Блог» зі структурованими тематичними категоріями і підкатегоріями.

Мал 11. Структура розділу «Блог» на сайті

  • Збільшилась швидкість сайту.
  • Додана широко функціональна CMS, що дозволила вирішити бізнес-питання клієнта.

Висновки

Оновлення сайту – це комплексна робота над зміною інтернет-ресурсу як всередині, так і зовні. Глобальні зміни завжди супроводжуються певними ризиками того, як новий сайт буде сприйнятий пошуковими системами. Завдання, м’яко кажучи, не з легких.

Через те, що ми ставимо на перше місце єдину мету – зростання проекту, за останні 5 років ми успішно допомогли оновитися не одному десятку сайтів. Маючи значний досвід роботи, ми прийшли до розуміння, що для досягнення поставленої мети важлива злагоджена робота в команді з двох гравців – SEO агентства і клієнта. Такий підхід дозволить зменшити фактори ризику та отримати бажаний результат.

Підключити послугу «SEO просування» від ADINDEX →